Uni.-Prof. Dr. Nicole Graulich
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0444-8609 Researcher ID: DVO-4089-2022 |
Projekte als Projektleitung
- ROChET - Forschungsnetzwerk der Chemiedidaktik der Organischen Chemie
01.01.2024 - 31.12.2026
Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) - D4MINT AP B1 - Didaktischer Doppeldecker für digitale Bildung im MINT-Bereich
01.04.2023 - 30.09.2025
Bundesministerium für Forschung, Technologie und Raumfahrt, ehemals: Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMFTR, BMBF) - i-GAZE - Wie eindrücklich sind Aufnahmen eigener Blickbewegungen? Eine qualitative Studie zur Erforschung der Nutzung von durch Blickbewegungen stimulierte Retrospektiven in der Organischen Chemie
18.03.2021 - 18.06.2024
Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) - Bedeutende Kontraste - Untersuchung des Potentials von strukturierten Fallvergleichen zur Förderung des mechanistischen Denkens von Studierenden in der Organischen Chemie
18.06.2020 - 18.09.2023
Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) - HessenHub MINTTOOL - Ein Baukasten für interaktive Videoexperimente am Anwendungsbeispiel 'Digitale Rezeptur' in der Pharmazie
01.01.2020 - 31.12.2020
Hessisches Ministerium für Wissenschaft und Forschung, Kunst und Kultur (HMWK)
- IVEX - Interaktive Videoexperimente auf dem Prüfstand (2021)Comparison of beginner and advanced chemistry student teachers' perspective on creativity - does it play a role in the chemistry classroom? (2020)
Groos, Lukas; Graulich, Nicole
Konferenzpaper - Jahrestagung der Fachgruppe 2021 (2021)
- CHEMKON: Chemie konkretJournal of Chemical Education
Journalartikel - Lehrerprofessionalisierung digital – ein Blick in die Zukunft (2021)
Graf, D; Graulich, N; Lengnink, K; et al.
Sammelbandbeitrag - Lehrkräftebildung neu gedacht. Ein Praxishandbuch für die Lehre in den Naturwissenschaften und deren Didaktiken (2021)
Sammelband - Lehrkräftebildung neu gedacht (2021)
Kubsch, M; Sorge, S; Arnold, J; et al.
Sammelbandbeitrag - Let's frame it differently - analysis of instructors' mechanistic explanations (2021)
- Chemistry education research and practice
Journalartikel - Mechanistisches Denken anleiten - geht das? (2021)
Kranz, David; Graulich, Nicole
Konferenzpaper - Mimicking Students' Behavior during a Titration Experiment: Designing a Digital Student-Centered Experimental Environment (2021)
- Journal of Chemical Education
Journalartikel - Scaffolding Metacognition and Resource Activation During Problem Solving: A Continuum Perspective (2021)
Graulich, Nicole; Langner, Axel; Vo, Kimberly; et al.
Sammelbandbeitrag - "Welches Erklärniveau?" Analyse von Erklärungen von Dozierenden der Organischen Chemie (2021)
Eckhard, J.; Rodemer, M.; Bernholt, S.; et al.
Konferenzpaper - Writing a review article: what to do with my literature review (2021)
- Chemistry education research and practice
Journalartikel - Chemistry education research and practice
Journalartikel- Decoding Case Comparisons in Organic Chemistry: Eye-Tracking Students' Visual Behavior (2020)
Journalartikel - Eine Fallstudie zur Entwicklung domänenspezifischer Expertise (2020)
Lenzer, S; Smarsly, B; Graulich, N
Konferenzpaper - How do students become experts? An in-depth study on the development of domain-specific awareness in a materials chemistry course (2020)
- International Journal of Science Education
Journalartikel
- 2024 - Promoting Students' Visual Attention and Reasoning Processes in Chemistry – from Eye-Movements to Argumentation Processes
GDCh colloquium
München - 2024 - Promoting Students' Visual Attention and Reasoning Processes in Chemistry – from Eye-Movements to Argumentation Processes
Michael S. Kellogg Lectureship
Madison, Wisc. - 2024 - The Iceberg phenomena in Organic Chemistry: What does research tell us about teaching and learning (Chemistry)?
Departmental Seminar, University of Cuidad Real
Cuidad Real, Spain - 2023 - The Iceberg phenomena in Organic Chemistry: What does research tell us about teaching and learning (Chemistry)?
Departmental Seminar, University Lancaster
Lancaster (Online) - 2023 - The Iceberg phenomena in Organic Chemistry: What does research tell us about teaching and learning (Chemistry)?
Departmental Seminar, University of Padova
Padova (Online) - 2023 - When a machine detects students’ learning: Applying ML in chemistry education
Canadian Chemistry Conference and Exhibition
Vancouver - 2022 - Exploring the use of an adaptive scaffold to promote students’ conceptual knowledge and their argumentation patterns in organic chemistry
Canadian Chemistry Conference and Exhibition - Chemistry Education Strand
Calgary - 2022 - Exploring the use of an adaptive scaffold to promote students’ conceptual knowledge and their argumentation patterns in organic chemistry
Group seminar, Research Group Prof. Marcy Towns, Purdue University
West Lafayette, IN (Online) - 2022 - The Iceberg phenomena in Organic Chemistry: What does research tell us about teaching and learning (Chemistry)?
Group seminar, Research Group Prof. Molly Atkinson, University of North Texas
Online - 2021 - Acknowledging how the mind functions – instructional design and the role of intuition in organic chemistry
Group seminar, Research Group Prof. Felix Ho, Uppsala University
Uppsala