Journalartikel

Systemminimalisierung im Rahmen der extrakorporalen Zirkulation. Technische Möglichkeiten der Vermeidung EKZ-assoziierter pathophysiologischer Veränderungen


AutorenlisteBauer, Adrian; El-Essawi, Aschraf; Gehron, Johannes; Böning, Andreas; Harringer, Wolfgang; Hausmann, Harald

Jahr der Veröffentlichung2020

Seiten34-43

ZeitschriftZeitschrift für Herz-, Thorax- und Gefäßchirurgie

Bandnummer34

Heftnummer1

ISSN0930-9225

eISSN1435-1277

DOI Linkhttps://doi.org/10.1007/s00398-019-00348-z

VerlagSpringer


Abstract
To date extracorporeal circulation (ECC) and cardiac surgery are still inextricably linked to each other. It was only the introduction of the cardiopulmonary bypass (CBP) that made many cardiac surgical procedures possible. Very early on physicians became aware that ECC resulted in significant side effects, which can be responsible for triggering severe postoperative complications in patients after cardiac surgery. A less invasive ECC seems to make sense, firstly because this is indispensable for many heart operations and secondly there are indications that the use of ECC in coronary surgery can have a positive influence on the quality of the results of coronary bypass anastomoses. The concept of minimally invasive extracorporeal circulation (MiECC) aims to fulfil the requirements of reduced invasiveness without sacrificing the benefits of CPB (e.g. support of cardiocirculatory function).



Zitierstile

Harvard-ZitierstilBauer, A., El-Essawi, A., Gehron, J., Böning, A., Harringer, W. and Hausmann, H. (2020) Systemminimalisierung im Rahmen der extrakorporalen Zirkulation. Technische Möglichkeiten der Vermeidung EKZ-assoziierter pathophysiologischer Veränderungen, Zeitschrift für Herz-, Thorax- und Gefäßchirurgie, 34(1), pp. 34-43. https://doi.org/10.1007/s00398-019-00348-z

APA-ZitierstilBauer, A., El-Essawi, A., Gehron, J., Böning, A., Harringer, W., & Hausmann, H. (2020). Systemminimalisierung im Rahmen der extrakorporalen Zirkulation. Technische Möglichkeiten der Vermeidung EKZ-assoziierter pathophysiologischer Veränderungen. Zeitschrift für Herz-, Thorax- und Gefäßchirurgie. 34(1), 34-43. https://doi.org/10.1007/s00398-019-00348-z



Schlagwörter


ARTERY-BYPASS SURGERYBLOOD ACTIVATIONCardiac surgical proceduresCARDIOPULMONARY BYPASSCARDIOTOMY SUCTIONCOAGULATIONGRAFT PATENCYINFLAMMATORY RESPONSEMinimally invasive surgeryON-PUMPOXYGENATOR THROMBOSISPOSTOPERATIVE COMPLICATIONSPostperfusion syndrome


Nachhaltigkeitsbezüge


Zuletzt aktualisiert 2025-10-06 um 11:12