Uni.-Prof. Dr. Ingrid Thea Miethe
Projects as principal investigator
- Clara Zetkin's educational policy and pedagogical work in the Soviet Union
01/01/2021 - 31/03/2024
German Research Foundation (DFG) - Historische und kulturelle Transformation einer Bildungsinstitution. Die Arbeiterfakultäten in Vietnam, Kuba und Mosambik. Globalisierung einer Bildungsidee.
01/01/2017 - 30/06/2017
German Research Foundation (DFG) - Systematisierung und Weiterentwicklung der Methodenausbildung und Nachwuchsförderung in der Bildungsforschung. Teilvorhaben Analyse und Kooperation
01/05/2016 - 30/04/2019
Federal Ministry of Research, Technology and Space, former: Federal Ministry of Education and Research (BMFTR, BMBF) - GOBeL - Gießener Offensive berufliche Lehrerbildung
01/01/2016 - 31/12/2023
Federal Ministry of Research, Technology and Space, former: Federal Ministry of Education and Research (BMFTR, BMBF) - Summer School für Nachwuchswissenschaftler/innen zu qualitativen Forschungsmethoden
15/07/2013 - 15/09/2013
Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Federal Ministry of Research, Technology and Space, former: Federal Ministry of Education and Research (BMFTR, BMBF)
Projects as co-investigator or project member
- Labour Turnover (and Absenteeism) in Industrialising Developing Countries: Research on the Textile Industry in Ethiopia
01/01/2020 - 31/12/2022
Federal Ministry of Economic Cooperation and Development (BMZ)
- Bildungsaufstiege im Kontext von Gesellschaftssystem und Herkunftsmilieu : Biografische Perspektiven (2015)
- Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation = Journal for sociology of education and socialization
Journal article - Bildungsaufstieg in drei Generationen : zum Zusammenhang von Herkunftsmilieu und Gesellschaftssystem im Ost-West-Vergleich (2015)
Miethe, I; Soremski, R; Suderland, M; et al.
Monograph - Das „Netzwerk Rekonstruktive Sozialarbeitsforschung und Biografie“/ „Netzwerk für Rekonstruktive Soziale Arbeit – zur Entwicklung von Forschung, Lehre und beruflicher Praxis.“ (2015)
Miethe, I
Contribution in an anthology - Educational Transfers in Postcolonial Contexts : Preliminary Results From Comparative Research on Workers’ Faculties in Vietnam, Cuba, and Mozambique (2015)
- European Education
Journal article - Intervention (2015)
Miethe, I
Contribution in an anthology - Residents of Hull-House (2007/1895): Hull House Maps and Papers. A presentation of nationalities and wages in a congested district of Chicago, together with comments and essys on problems growing out of the social conditions. Chicago: University of Illinois Press (2015)
Miethe, I
Contribution in an anthology - Bildungsentscheidungen im Lebenslauf : Perspektiven qualitativer Forschung (2014)
Anthology - Biografiearbeit : Lehr- und Handbuch für Studium und Praxis (2014)
Miethe, I
Monograph - Dominanz und Hierarchie begegnen : Interkulturelle Dimensionen deutsch-deutscher Biografiearbeit (2014)
Miethe, I
Contribution in an anthology - Ethik in der sozialwissenschaftlichen Forschung (2014)
Gahleitner, S; Miethe, R
Contribution in an anthology - Ethnographie und Differenz in pädagogischen Feldern : Internationale Entwicklungen erziehungswissenschaftlicher Forschung (2014)
Anthology - First Generation Students an deutschen Hochschulen : Selbstorganisation und Studiensituation am Beispiel der Initiative www.ArbeiterKind.de (2014)
Miethe, I; Boysen, W; Grabowsky, S; et al.
Monograph - First-Generation Students in East and West Germany : Theoretical Concepts and Initial Results (2014)
- Policy Futures in Education
Journal article - Neue Wege in der Biografieforschung. Der Ansatz der theorieorientierten Fallrekonstruktion (2014)
- Zeitschrift für qualitative Forschung
Journal article - Rezension zu Paulo Freire: Pedagogy of the Opressed. New York. Herder and Herder 1970 (2014)
Miethe, I
Contribution in an anthology
Other Research Activities
- Rekonstruktive Forschung in der Sozialen Arbeit (Editorship)